مقالات

طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

فسنجان با گوشت قلقلی (گوشت چرخ کرده)

خورشت فسنجون یک غذای اصیل ایرانی است که نه تنها در میان ایرانیان محبوبیت زیادی دارد بلکه طرفداران زیادی هم در خارج از کشور پیدا کرده است. این غذای مقوی و مجلسی بخاطر ترکیبات سالم و مغذی که دارد علاوه بر طمع و عطر عالی، دارای ارزش غذایی بالا وخاصیت درمانی نیز می باشد. فسنجون در طب سنتی به عنوان یک غذای مقوی و گرم معرفی می‌شود. این غذا از ترکیب مغز گردو فسنجانی و رب انار تهیه می‌شود که هر دو دارای خواص بی‌نظیری برای بدن هستند.

 

خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

مواد لازم برای 6 تا 8 نفر

مغز گردو                         500 گرم

آب ولرم                           یک و نیم لیتر

پیاز                                2 عدد متوسط

گوشت چرخ کرده

رب انار ملس                    4 قاشق غذاخوری

شکر (اختیاری)                 1 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده                 1 قاشق غذا خوری

کمی روغن

فلفل سیاه و نمک به اندازه کافی

 

 

 

طرز تهیه فسنجان با گوشت چرخ کرده (قلقلی)

مرحله اول

ابتدا مغز گردو را در غذاساز خرد کنید یا در چرخ گوشت با تیغه درشت چرخ کنید. گردوها نباید پودر شوند، بهتر است به اندازه‌ای خرد شود که کمی زبری هم داشته باشد.

مرحله دوم

گردوهای خرد شده را در تابه ای ریخته و به مدت 5 تا 6 دقیقه بو دهید. این کار باعث می شود خوب روغن پس دهد و همچنین عطر و طعم خیلی بهتری به فسنجان شما بدهد.ولی مراقب باشید و مدام هم بزنید که نسوزد و بوی خامی گردو از بین برود.

مرحله سوم

قابلمه اصلی را روی حرارت قرار دهید و یکی از پیازهای که رنده شده را بدون روغن در قابلمه تفت دهید تا آب اضافی پیاز گرفته شود، بعد مقدار کمی روغن به آن اضافه کنید و پیاز ها را با روغن کمی تفت دهید. دقت کنید روغن زیادی نریزید چون گردو خودش به خورشت شما روغن پس می‌دهد.

مرحله چهارم

حالا گردوها را به پیازها اضافه کنید و 2 الی 3 دقیقه تفت دهید.

مرحله پنجم

یک و نیم لیتر آب هم دمای محیط را به مواد اضافه کنید و ابتدا شعله گاز را بالا ببرید تا آب جوش بیاد و حباب‌های ریز بزند بعد شعله را کم کنید و اجازه دهید آرام آرام جا بیفتد و روغن پس دهد.

مرحله ششم

نیم ساعت از پخت که گذشت یک قاشق زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید و دوباره درب قابلمه را بگذارید تا به پختش ادامه دهد.

مرحله هفتم

در فاصله ای که گردوها در حال پخت هستن میرویم سراغ گوشت چرخ کرده، گوشت را با یک پیاز رنده شده آب گرفته و کمی فلفل سیاه و نمک ورز بدهید و به اندازه گردو گلوله کنید.توی یک تابه کمی روغن بریزید و با حرارت بالا قلقلی‌ها را سرخ کنید. بهتر است زیاد قلقلی‌ها را تکان ندهید تا ظاهرشان خراب نشود بلکه برای جابجایی آنها تابه را تکان دهید.

مرحله هشتم

دو ساعت از پخت گردوها که گذشت قلقلی های سرخ شده را به گردوها اضافه کنید.

مرحله نهم

بعد از اضافه کردن قلقلی ها حالا نوبت رب انار ملس و نمک و در صورت تمایل شکر را  اضافه کنید و اجازه دهید  کمی جا بیفتد و دوباره مزه کنید اگر لازم بود می توانید نمک بیشتری اضافه کنید، و اگر دوست داشتید طمع شیرین تری بگیرد به آن شکر اضافه کنید.

مرحله دهم

بعد از مزه دار کردن خورشت یک ساعت آخر پخت آغاز می شود کهباید اجازه دهید خورشت آرام بپزد و دیگر هم نزنید، فقط نیم ساعت پایانی چند قالب کوچک یخ به فسنجون اضافه کنید و نیازی به هم زدن نیست. این کار باعث می شود فسنجون روغن بیشتری پس بدهد.

مرحله یازدهم

بعد از یک ساعت خورش فسنجون شما با غلظت و روغن مناسب و مجلسی آماده است و می توانید در ظرف مناسب سرو کنید.

 

خواص فسنجان گردو در طب سنتی

تقویت قوای جسمی و ذهنی

    • گردو به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید و انرژی بالا، به عنوان یک تقویت‌کننده عالی برای بدن و ذهن شناخته می‌شود. در طب سنتی، گردو برای تقویت مغز و حافظه نیز توصیه می‌شود.

تقویت کبد

    • مصرف رب انار به عنوان یک تصفیه‌کننده خون و تقویت‌کننده کبد در طب سنتی شناخته شده است. رب انار در این خورشت به هضم بهتر غذا و پاکسازی دستگاه گوارش کمک می‌کند.

تعدیل مزاج

    • گردو دارای طبع گرم و تر است و رب انار طبع سرد دارد. در طب سنتی، خورشت فسنجان به عنوان یک غذا با مزاج معتدل معرفی شده که می‌تواند برای افراد با طبع‌های مختلف مفید باشد.

افزایش قدرت ایمنی بدن

    • گردو سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در طب سنتی از این خورشت برای تقویت قوای جسمی و مقابله با بیماری‌ها استفاده می‌شود.

تقویت کلیه

    • در طب سنتی، یکی از خواص گردو که ماده اصلی خورشت فسنجان است، تقویت کلیه‌ها و گرم کردن آن‌ها است. کلیه‌ها در طب سنتی به عنوان یک عضو با طبع سرد شناخته می‌شوند، و مصرف مواد غذایی با طبع گرم می‌تواند به بهبود عملکرد و تقویت آن‌ها کمک کند.

 

 

نکته

استفاده از گردوی سیاه یا فسنجونی برای فسنجان باعث می شود خورشت روغن بیشتری پس بدهد و رنگ فسنجان تیره‌تر شود. همچنین استفاده از مغز گردو تازه باعث بالا رفتن کیفیت طعم و عطر خورشت فسنجان می شود. لذا بهتر است از ترکیب هر دو گردو در فسنجون استفاده شود.
یک گزینه‌ی عالی برای گردو تازه استفاده از گردو دندانه با مغزی تازه و خوش طعم است که قیمت مناسبی دارد.

برای مشاهده قیمت انواع گردو کلیک کنید.

فسنجان یک غذای با طبع گرم هست و کسانی که طبع گرمی دارند بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.

فسنجان یک غذای عالی برای گرم کردن بدن مخصوصا در فصول سرد سال می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *