مقالات

راهنما جامع و نکات خرید پسته + معرفی انواع پسته

چند نوع پسته داریم؟

جواب این سوال اینه که در مناطقی که امکان کشت پسته وجود داره ارقام مختلف پسته را داریم که میشه حدود 90 رقم پسته. ولی بیشترین تولیدات سالیانه در باغات پسته متعلق به 4 نمونه پسته فندقی، احمد آقایی، اکبری و کله قوچی هست.

 

معرفی انواع پسته:

پسته اکبری

این نمونه پسته در بین نمونه‌های دیگر دارای بزرگترین سایز هست و فرم کشیده دارد. پسته اکبری بخاطر درشتی و کم بودن تولید آن نسبت به سایر پسته‌ها بطور معمول قیمت بالاتری دارد.

رنگ مغز پسته اکبری بیشتر قهوه ای رنگ با رگه های رنگ سبز است.

در هر کیلو پسته اکبری معمولا 700 تا 800 دانه پسته هست. البته عیار پسته با اونس مشخص میشه که در ادامه توضیح میدیم.

پسته اکبری دستچین خام مرغوب‌ترین نوع پسته است و بالاترین قیمت را در میان انوع پسته دارد.

این نمونه پسته بیشترین تولید را در استان های کرمان، سمنان و خراسان دارد.

برای خرید پسته اکبری کلیک کنید.

پسته اکبری خام

تصویر پسته اکبری

 

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی نوعی که با نام پسته خندان هم شناخته می‌شود تقریبا کشیده است و نمونه‌های مرغوب آن دارای پوست روشن تری هست. پسته احمد آقایی شکلی خاص دارد و معمولا از یک سمت پوست آن بیشتر باز است.

پسته احمد آقایی دارای سایز کوچکتری نسبت به پسته اکبری ست و از پسته فندقی درشت‌تر است و از نظر مشتریان اکثرا طعم پسته احمد آقایی را بهتر از دیگر نمونه های پسته می‌دانند. بیشترین تولید این پسته در استان کرمان است. در هر کیلوگرم پسته احمد آقایی حدود 800 تا 900 دانه پسته وجود دارد.

برای اینکه مطمئن شوید که پسته احمد آقایی تازه است به رنگ مغز آن توجه کنید. در صورتی که ترکیب رنگ قهوه ای، بنفش و سبز خوش رنگ است می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پسته تازه است.

پسته احمد اقایی شور

تصویر پسته احمد آقایی

 

پسته کله قوچی

پسته کله قوچی پسته ای درشت است که ظاهری گرد و شبیه به پسته فندقی دارد. این پسته معمولا دارای دهان بازتر نسبت به سایر نمونه‌هاست. از نشانه‌‌های تشخیص پسته کله قوچی بجز درشتی و گرد بودن آن، صاف بودن نوک پسته در قسمت باز آن است.

مغز پسته کله قوچی درشت‌ترین مغز بین انواع پسته ها را دارد.

بیشترین تولید پسته کله قوچی مربوط به شهرستان رفسنجان، شهرستان خلیل آباد(خراسان رضوی)، شهرستان زرند و سیرجان است.

پسته کله قوچی

تصویر پسته کله قوچی

 

پسته فندقی

و اما میرسیم به پسته فندقی. این پسته دارای دانه های کوچکتری نسبت به بقیه انواع پسته دارد و شکل ظاهری آن تقریبا گرد است. رنگ مغز پسته فندقی غالبا به رنگ قهوه‌ای است. پسته فندقی مانند دیگر پسته بعد از سورت شدن شامل سایزهای متفاوتی‌ست که بین اونس 28 تا 34 سایزبندی می‌شود.
پسته فندقی بخاطر اندازه کوچکش قیمت پایین‌تری دارد و تعداد پسته‌های بیشتری در یک کیلو را شامل می‌شود. و بیشترین پسته تولید شده در کشور از نمونه پسته فندقی است. همچنین بیشترین میزان صادرات نیز متعلق به پسته فندقی است و بیشترین مصرف را در کارگاه‌ها و مصارف صنعتی دارد.

پسته فندقی با نام پسته اوحدی نیز شناخته می‌شود. پسته ارزان دربین دیگر انواع پسته همین نمونه است. بیشترین تولید پسته فندقی در استان کرمان به ویژه منطقه رفسنجان است.

تصویر پسته فندقی

 

نکات مهم برای تشخیص و خرید پسته مرغوب

مهم ترین نکته در خرید هر محصول آجیلی تازه بودن آن است و تازه بودن به این معنی است که محصول سال باشد نه پارسالی. در خرید پسته تازه باید بدانید که زمان برداشت پسته از اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.
اگر در طول سال به خوبی از پسته نگهداری شود مشکلی پیش نمی‌آید. اگرچه در صورتی که پسته برای سال قبل باشد حتی با نگهداری درست، دیگر بو و طعم مطبوعی نخواهد داشت.

  1.  وقتی مغز پسته را می‌شکنید باید سبز رنگ باشد. در صورتی که داخل مغز پسته پس از شکستن به رنگ نزدیک به قهوه‌ای باشد پسته تازه نیست.
  2.  در صورتی که روی مغز پسته سوراخ های ریز یا زدگی بود حتما مغز را بشکنید. اگر رد حرکت کرم در مغز پسته وجود داشت پسته خراب است و فاقد کیفیت است
  3.  مغز پسته نباید حالتی نم‌دار و نرم داشته باشد. اگر پسته به درستی نگهداری شود باید تقریبا سفت و فاقد رطوبت باشد.
  4.  می‌توانید یک مشت پسته را برداشته و بو کنید. اگر پسته تازه نباشد بوی کهنگی و ماندگی را متوجه می‌شوید.
  5.  پسته با توجه به تعداد دهان بسته‌ای که دارد ارزش گذاری می‌شود. هرچه دهن بسته کمتری داشته باشد قیمت و ارزش بیشتری دارد.
  6.  پسته دستچین ، پسته‌ای است که هیچ دهان بسته‌ و پوکی ندارد و در هر نوع پسته بالاترین قیمت را دارد.
  7.  پسته هرچقدر از نظر اندازه درشت‌‌تر و رنگ پوست یک‌دست تر باشد ارزش بیشتری دارد.

 

اونس پسته چیست؟

اونس پسته عیار اصلی برای بدست آوردن اندازه پسته است. معادل 142 گرم پسته را در دسته‌های 5تایی جدا میکنیم و در نهایت تعداد دسته‌ها می‌شود اونس پسته. برای مثال 24 دسته پنج تایی یعنی اونس پسته 24 است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *